Skip to content

Biserica romano-catolică „Neprihănita Zămislire”/ The Catholic Church ”The Immaculate Conception”

Se numără printre cele mai vechi biserici din Caransebeș, cu un stil baroc, clădirea actuală datând de la începutul secolului XVIII, având trei altare, picturi în ulei pe pânză cu Sfânta Maria și alți sfinți, dar și statui în lemn de o valoare deosebită.

A fost construită ca biserică aparținătoare mănăstirii franciscane, între anii 1725-1730. Hramul bisericii este „Neprihănita zămislire a Maicii Domnului”, celebrat în data de 8 decembrie, fiind recunoscut, printr-un document din 1792, ca sărbătoarea „Sancta Maria delle Angeli”. Biserica a fost de fiecare dată reconstruită după devastarea şi incendierea sa, stricăciuni provocate de trupele turceşti în două rânduri, în 1738 şi în 1788. Consacrarea a bisericii a avut loc în 1733 prin episcopul de Cenad, baron Adalbert von Falkenstein, urmând ca la distanţă de numai câţiva ani să fie restaurată, după un incendiu, restaurarea fiind finalizată în 1741.

Interiorul bisericii este dominat de picturile în ulei ale artistului vienez G. Gutsch: „Neprihănita zămislire”, tabloul Sf. Leopold – protectorul populaţiei colonizate la 1813, provenind din Austria, precum şi tabloul Sf. Martin, protectorul coloniştilor din Boemia veniţi aici începând cu anul 1830. Alte elemente demne de remarcat sunt sculpturile în lemn ale altarelor, precum şi cele ale locurilor de spovedanie, executate de meşterul caransebeşean Julius Kutil în perioada 1956-1960. De admirat este şi calea sfintei cruci, lucrată în teracotă. Mai recent, în 1986-1988, a fost restaurată zugrăveala interioară şi cea exterioară a bisericii, lucrare repetată şi după anul 2000. Cripta bisericii se află sub altar, accesul în acest spaţiu nefiind, însă, posibil deoarece intrarea este zidită.

The Catholic Church is one of the oldest churches in Caransebeș. It dates back to the beginning  of XVIIIth century. Firstly, it was a Franciscan abbey and it was sanctified by Cenad bishop, the baron Adalbert von Falkenstein. The abbey was set on fire by Turks in 1738 and 1788. The name given to the church after the consecration was ”The Immaculate Conception” („Sancta Maria delle Angeli”) and it is celebrated in 8th December.

The church is dominated by the oil paintings of St. Leopold – the protector of the Austrian population colonised in 1813, St. Martin – the protector of colonised population that came here from Boemia in 1830 and a painting of the Immaculate Conception, all painted by the Wien artist, G. Gutsch. Other valuable things are the wood shrines and the confessional, all executed by Caransebeș artist, Julius Kutil, between 1956 and 1960. As impressive as them is the wood sculpture from the wall which represents the road of Jesus Christ with the Cross through Golgota. 

 

Sursă text: http://www.banaterra.eu/romana/node/843

763 total views, 2 views today

Primary Sidebar

Translate »