Skip to content

Pe „Drumul romanilor” în „Banatul Montan”

Totul a început cu o invitație, invitație ce anunța lansarea filmului documentar  „Banatul Montan”, regizat de Sabin Dorohoi. Un scurt documentar, primul dintr-o trilogie, care avea să urmărească „Drumul Romanilor” prin Banat. Bănuiam că va fi interesant – cadre spectaculoase, povești deosebite. Așadar, în seara de 23 ianuarie, mi-am îndreptat pașii curioși pe „Drumul Romanilor” în „Banatul Montan” și am descoperit nu doar peisajele dumnezeiești, ci și legende, povești și oameni de poveste, cu Banatul de Munte în suflet.

Înainte de rularea filmului documentar, regizorul ne-a oferit nouă, celor pregătiți de a străbate „Drumul Romanilor”, un bonus. Un bonus de emoții, de sentimente, de…lacrimi, toate oferite printr-o dramă de scurtmetraj, care prezintă rupturile din familiile celor care muncesc departe de casă, un subiect foarte actual în societatea de astăzi, denumită „Sărbătoritul”.

Despre filmul documentar „Banatul Montan”, ep. 1, „Drumul romanilor”, aș dori să încep a vă vorbi prin cuvintele regizorului Sabin Dorohoi, pe care l-am rugat să transmită câteva lucruri urmăritorilor paginii noastre, a Centrului Național de Informare și Promovare Turistică din Caransebeș: „Documentarul <<Banatul Montan>>, ep. 1, <<Drumul romanilor>>, a fost lansat în anul 2018, lucru deloc întâmplător, deoarece dezvăluie județul Caraș-Severin, de la sud la nord, urmărind traseul oștirilor romane conduse de Traian. S-ar putea spune în acest fel că zona aceasta, locurile noastre, ale Banatului Montan, sunt unul dintre locurile de plămădire ale poporului român. Iată că lansăm filmul acesta chiar în anul Centenarului Unirii. În anii următori, 2019 și 2020, dacă ne ajută Bunul Dumnezeu să  filmăm anul acesta episodul 2 și în anul 2019 episodul 3, le vom avea gata pe toate. De-a lungul anului 2020, ar fi promovată întreaga trilogie, așa încât în 2021, când Timișoara va fi Capitală Culturală Europeană, unii dintre turiștii care vor veni în Timișoara (se preconizează o cifră de un milion de turiști, nu-i deloc puțin lucru!), măcar 10% dintre ei vor fi văzut trilogia promovării Banatului Montan și își vor dori să viziteze locurile prezentate, deci își vor dori să viziteze județul Caraș-Severin. 100.000 de oameni în caraș-Severin nu-i joacă!”.

Deși sufletul meu bănățean aparține acestor locuri de legendă, filmul documentar mi-a adus, și îndrăznesc să vorbesc în numele tuturor celor prezenți, ne-a adus o altă perspectivă asupra județului nostru. Imagini deosebite și legende sau istorisiri despre CARANSEBEȘ, Băile Herculane, Turnu Ruieni, Reșița, Gărâna, Moldova Nouă, Cazanele Dunării se împletesc și dau naștere unui documentar turistic care atestă faptul că Banatul Montan, deci implicit județul Caraș-Severin, este un tărâm creat de Dumnezeu pentru a fi pe placul tuturor, deoarece oferă natură, istorie, cultură, tradiție, folclor și oameni pe măsura frumuseților locurilor, care adeveresc vorba că „omul sfințește locul”.

În încheiere, îndrăznesc să redau o parte din lectura documentarului, menționând faptul că sursa mea este pagina de facebook a regizorului cu Banatul Montan în inimă, Sabin Dorohoi, căruia îi mulțumim pentru cât de frumos prezintă locurile noastre, dar și pentru cât de frumos transmite emoția și sensibilitatea: „Negocierea e o abilitate rară. Imaginile de azi vorbesc chiar despre această calitate. Dacă în drama de scurtmetraj „Sărbătoritul” este o negociere nevinovată între doi băieți, în cazul întâlnirii dintre Împăratul Franz Joseph și Constantin Burdea, primarul Caransebeșului din acea vreme, negocierea a fost o adevărată artă. Întâmplarea are loc la 1903 și e prezentată în documentarul ”BANATUL MONTAN – episodul 1 – Drumul Romanilor”. În film vom afla cum Bănățeanul a reușit să-l convingă pe Împărat să finanțeze construcția frumoasei clădiri a Primăriei din Orașul Gugulanilor”. (RN)

Loading

Primary Sidebar

Translate »