Skip to content

Semmeringul bănățean – Calea ferată Oravița-Anina

Linia ferată Oravita-Anina este a cincea cale ferată de pe teritoriul României, respectiv prima cale ferată montană şi mulţi vor fi de acord, poate şi cea mai frumoasă. Construita in timpul Imperiului Austriac, reprezintă un monument cultural unic in România precum şi o realizare tehnică deosebită. A primit supranumele de ‘Semmeringul banatean‘ fiind construită doar câţiva ani după faimoasa cale ferată ‘Semmering‘ din Austria.

Construcţia acestei linii a fost un rezultat al exploatărilor miniere din ţinutul Banatului de Sud. Exploatarea acestui cărbune a creat necesitatea transportului acestuia către Dunăre, unde urma a fi încărcăt în vapoare, iar de acolo, în Imperiul Austro-Ungar.

Inaugurarea are loc la 15 noiembrie 1863 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth ce trăgea șase vagoane din gara Oravița. Cu mecanicul Wenzel Hantscke, în locomotivă se afla inspectorul Dullnig, inginerul Bach şi arhitectul inginer Maniel. Dupa locomotiva şi tender se afla o platforma descoperita unde s-au amenajat locurile pe care sa stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer şi Hocheder, von Gränzenstein şi von Berg, directorul Directiei Montanistice Banatene, Friedrich Reitz Se mai afla acolo groful von Bissingen de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Varadia, groful Julius Despinici de Comorâşte, groful Vladimir Stojanovits de Latunas-Marcovat, baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oraviţa, Jozsef de Szlavy, arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach şi G. Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului constructor de căi ferate.

Garnitura pleacă la ora 9 din gara Oravița și după două opriri scurte la gara Gârliște (pe atunci Carașova) și la viaductul Jitin ajunge la Anina la ora 12:30. A fost nevoie de mai mult de cinci ani pentru a pregăti linia și pentru traficul de persoane astfel că abia la 18/28 noiembrie 1869 este dată în folosință prima garnitură de tren pentru călători și poștă.

Pe data de 20-21 septembire 2013 atât la Oraviţa cât şi la Anina s-au aniversat 150 de ani de la punerea în funcțiune a primei căi ferate montane de pe teritoriul actual al României.

Sursă text & foto: http://www.oravita-anina.eu/ro/index.php

Loading

Primary Sidebar

Translate »